Zoeken in deze blog

zondag 11 december 2011

Cosmopolitan Chicken Project

Dit weekend was ik te gast op een kasteeltje in Piringen, voor de voorstelling van het nieuw vormgegeven muziekfestival "Basilica Festival van Vlaanderen", thans "BClassic". Hoewel het concert bijzonder mooi was en de boodschap erachter ook, namelijk zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken en bijeen te brengen met en door klassieke muziek, was het vooral de peter van dit nieuwe festival die mij met zijn project de oren deed spitsen. Ik heb het over Koen Vanmechelen die als geronommeerd kunstenaar een bijzondere boodschap bracht door middel van een presentatie en een aantal kunstwerken in het kasteel.
Met zijn Cosmopolitan Chicken Project zet hij thema's als bioculturele diversiteit en identiteit voorop en wil hij door het kruisen van kippen een echte kosmopolitische kip bekomen, als symbool voor globale diversiteit. 



Tijdens zijn presentatie, waarin hij de werking van zijn volledig project uitlegde, kwamen er enkele zaken aan bod, die enorm verband houden met Genk.

Zo is het kruisen van de kippenrassen het uitgangspunt: hij wil net niet bij het eigene van een bepaalde soort blijven. Hij zei ook verscheidene keren dat het het kruisen is dat net verrassende resultaten oplevert!
In Genk wil ik komen tot het kruisen van mensen met verschillende culturele en etnische achtergronden. (het grensoverstijgend buitenkomen)

Met zijn project positioneert hij kunst in het midden van de samenleving, tussen de mensen (zelfs over de hele wereld, zijn project breidt zich steeds verder uit) en altijd verbonden. Dit laatste benadrukte hij verscheidene malen: plaatsen in de wereld verbinden, wetenschap en 'gewoon' leven verbinden, verleden - heden - toekomst verbinden, mensen verbinden.
Het is precies dit, maar dan op een andere manier (niet via kippen), dat ik ook wil teweegbrengen in Genk. Een ontwerp dat als het ware temidden de Genkenaars kan fungeren als een creatief, pedagogisch verbindingsmiddel.

Vanmechelen gebruikt verschillende soorten media om zijn kernidee te vertalen naar zoveel mogelijk mensen. Hij maakt schilderijen, tekeningen, foto's, video's, beeldhouwwerken en verzorgt op zeer diverse plaatsen tentoonstellingen. Er is een magazine "The Accident" en een website, kortom er wordt werk gemaakt van het verspreiden van de boodschap.
Dit onderdeel is een tak van mijn ontwerp dat ik zelf nog veel meer moet onderzoeken. Het wordt een belangrijk deel omdat het handelt over hoe Genkenaars te bereiken, maar het is nu nog vaag net omdat het ontwerp zelf nog niet concreet genoeg is. Het is wel zo dat ik ervan overtuigd ben dat kunstmedia een universele kracht bezitten om tot mensen te spreken en mensen zelf aan te zetten om 'buiten' te komen op verschillende manieren (op ideeën komen, aanzetten tot zelf handelen, horizon verruimen,...). Deze kracht wil ik verwerken in mijn ontwerp.
Het vertalen van mijn verbindingsidee naar mijn ontwerp en het concrete van Genk is op dit moment datgene waar ik het meest mee bezig ben. Het zal ook een belangrijke stempel drukken in het bereiken van de mensen van Genk. 

Tot slot is het voor mij het verrassend aspect in dit Cosmopolitan Chicken Project (de soms bizarre foto's, de kunstwerken die vragen oproepen,...) dat me aanzet om te blijven luisteren naar wat Vanmechelen te vertellen heeft. Ik vind dit een belangrijk gegeven. Het is de bedoeling om in Genk mensen te blijven verbinden. Ik wil niet dat mijn ontwerp slechts een eenmalig buitenkomend effect zou hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten