Zoeken in deze blog

maandag 27 februari 2012

Over bussen en hun verbindingen in Genk!

Dit is een artikel dat ik haalde van het internet vandaag. Mensen denken spontaan aan een soort verbinding als ze aan bussen denken, de ene is al wat positiever over de verbinding dan de andere. Maar over welke verbinding gaat het hier eigenlijk? Voorlopig lijkt het steeds te gaan over vervoersverbinding, gericht op een bepaald publiek en voor een bepaald doel. Wat me opvalt is dat de bustrajecten zelf getraceerd worden met gps-systemen. "Narrating our lines" flitst door mijn hoofd...

Genk wil busprobleem C-mine van de baan

gundem.be
Kampt Genk met een slechte busverbinding? Heel wat pendelaars klagen over de frequentie en de stiptheid. "Relativeren", luidt het bij de stad en De Lijn. Het traject van en naar C-mine is wel een probleem, maar daar wordt aan gewerkt.
Volgens de Genkse schepen van Mobiliteit Michaël Dhoore behoort het busnetwerk in zijn stad tot een van de betere in Vlaanderen. "We hebben hier een hoge frequentie. G-lijnen bedienen zowel het centrum van Genk als de wijken", zegt hij. Klachten over late bussen relativeert hij. "Buurtbewoners vinden eerder dat er te veel bussen voorbijrijden."
De meningen over het netwerk zijn verdeeld. "Die bussen rijden zelden stipt. De ene keer is de bus te laat door een technisch probleem, de andere keer te vroeg, omdat er weinig mensen een bus nemen op dat uur. Heel vervelend, vooral als je op tijd op je werk moet zijn", zegt Jessica Claes (19). Haar vriendin Öznur Öztürk (22) heeft nooit problemen met de bus. "Misschien omdat ik altijd dezelfde neem", denkt ze.
Kebab halen
Esma Alouet (23) studeert in Leuven, maar volgde eerder een opleiding in Maastricht. "De G-bussen komen niet op tijd. Daardoor miste ik mijn verbinding altijd. Sommige buschauffeurs stoppen om een kebab te halen. Grappig, maar best vervelend."
"Indianenverhalen", zegt woordvoerster van De Lijn Limburg Sonja Loos. "Misschien is dat ooit wel eens voorgevallen, maar we controleren onze chauffeurs streng. Via een gps-systeem zien we waar en wanneer ze stoppen. Het zou opvallen als een bus verdacht veel haltes maakt. Als bussen te laat komen, ligt dat meestal aan het spitsverkeer. Dat is niet alleen in Genk zo."
Te voet
Toch zit er een groot hiaat in het busnetwerk van Genk: de verbinding tussen het station en C-mine, waar ook de MAD-faculty ligt. "De bussen rijden niet vaak genoeg. Regelmatig wandelen studenten van het station naar school", zegt studente fotografie Nele Bronckaerts (25). De afstand tussen de MAD-faculty en het station bedraagt 2,4 kilometer. Te voet zijn de studenten een half uur onderweg.
"We overleggen regelmatig met de stad Genk en de scholen over hoe we het busvervoer beter kunnen regelen", zegt Sonja Loos. "Dat is niet vanzelfsprekend, want de studenten hebben uiteenlopende uurroosters. De Lijn moet dit jaar besparen, we hebben niet veel middelen voor extra bussen. We beseffen dat de verbinding niet perfect is, maar we proberen zo veel mogelijk mensen tevreden te stellen."
Aandachtspunt
Schepen van Mobiliteit Dhoore erkent het probleem. "De stad werkt aan een nieuw mobiliteitsplan. De verbinding tussen het centrum en C-mine is daarbij een aandachtspunt, zeker voor de avonduren. We onderzoeken verschillende pistes. De Lijn is onze eerste gesprekspartner. Daarnaast bekijken we de mogelijkheid om zelf een pendeldienst in te leggen met kleine busjes of elektrische voertuigen. Ook taxicheques voor de studenten zijn een optie.
"© 2011 - StampMedia/Xios - Liesbeth Merckx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten