Zoeken in deze blog

woensdag 9 november 2011

De verschillende WAUW's

Over het WAOW-effect...

Toen op elf september de WTC-torens neergehaald werden door de aanslagen met passagiersvliegtuigen, bleef de hele wereld kijken naar dat beeld. Precies dat 'kijken' is een interessant gegeven. Het houdt mensen aandachtig. Hoe komt dit? Volgens velen rond mij blijf je kijken omdat het beeld in de allereerste ogenblikken dat het tot jou komt, een waw-effect teweegbrengt. Een soort ontzag. Om eerlijk te zijn, het bracht mij (en brengt nog steeds) geen waw-, maar een wow-effect teweeg. Daarmee bedoel ik dan dat de 'waw' voor mij een positieve bijklank heeft, terwijl de 'wow' eerder op een staat van onthutst-zijn doelt. 

Wat het ook moge geweest zijn bij jou die dag, feit is dat het waow-effect ervoor zorgt dat je blijft kijken, dat het op een of andere manier tot je spreekt, dat het aanzet tot een reactie. (cfr. bericht over 'buiten' komen) En dat is precies waar het me om te doen is voor mijn ontwerp. Een waow-effect teweegbrengen bij de mensen, dat op zich een ervaring is en waarop kan gereageerd worden. Een springplank voor gedachten, handelingen en misschien later visies en waarden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten