Zoeken in deze blog

zondag 13 mei 2012

Allerlei soorten bussen

De ‘bus’ als volkshogeschool is geen bus meer met louter functioneel gebruik, om zich te verplaatsen van punt A naar punt B. Het is een bus die kan genomen worden om een toer te doen, om de vrije tijd in te vullen. Maar evengoed kunnen er toch verplaatsingen van punt A naar punt B mee gedaan worden. Met welk idee de mensen ook op de ontwerpbus stappen, het gaat dan nog niet over een bepaald doel bereiken. De ontwerpbus is doelloos, zweeft doelloos. Het zou mooi zijn als mensen zichzelf en anderen ontmoeten op de bus, tijdens het reizen, maar als dat niet zo blijkt, is dat gewoon zo. Het is niet de bedoeling mensen op te leggen wat ze moeten doen, zoals bijvoorbeeld bij goed bedoelde educatieve of emanciperende intiatieven. Het is dus ook niet de bedoeling dat mensen zichzelf of een ander moeten ontmoeten. De bus als volkshogeschool is een aanbod, een ruimte waar de deuren openstaan voor iedereen, maar het binnengaan - of het 'buiten komen' moet je als mens zelf doen.

Tot op zekere hoogte functioneren lijnbussen van het gewone openbare vervoer ook als ontmoetingsplaatsen. Toch ligt de nadruk en het uiteindelijke doel op het zich verplaatsen. De functie van schoolbussen, zwembussen, schoolreisbussen en dergelijke is gelijkaardig. (Deze bussen zijn trouwens niet meer 'openbaar'. Ze vervoeren een welbepaalde groep mensen.) Hoewel leerlingen een ontmoeten kunnen ervaren op de bus zelf, ligt het doel op de verplaatsing en gaat het niet over het gebeuren in de bus zelf. Denk maar aan uitspraken als "We gaan zwemmen." of "We gaan op schoolreis naar Paradisio."

lijnbus in Genk, dichtbij het station



reisbus













In de zijspiegel van mijn auto fotografeerde ik een schoolbus. In de verte komt een lijnbus aan.


Toch zijn er ook bussen waar het doel ligt in het gebeuren op de bus. Het zijn bussen die speciaal zijn ingericht met het oog op een educatieve praktijk. Voorbeelden hiervan zijn bibliobussen, fitbussen, medische bussen enzovoort. 

Deze bussen vervoeren geen mensen van A naar B, maar rijden met hun (educatieve) inhoud naar een bepaalde plaats, waar mensen dan worden uitgenodigd om in de bus te stappen en te ontdekken wat er te ontdekken valt. Terwijl de mensen in de bus zijn, rijdt deze niet verder. Dit soort bussen heeft als doel een praktijk zelf dichter naar de mensen te brengen, zodat zij zich hiervoor niet moeten verplaatsen. In een bibliobus kunnen mensen een boek ontlenen of wat lezen in de bus zelf. 



In een medische bus kunnen mensen een medische test laten uitvoeren, in een fitbus ontdekken ze hoe fit ze zijn. Het grote verschil met mijn ontwerpbus is dat deze bussen zeer specifiek doelgericht zijn, zeker naar de educatieve praktijk die ze in zich dragen en vaak ook naar het publiek dat ze willen ontvangen. Zo stond  bijvoorbeeld een internetbus van de Antwerpse kunstorganisatie Piazza dell 'arte een week in Hamont-Achel. De bus deed acht gemeentes aan dat seizoen. Hij bleef telkens een poosje staan en overdag ging er een drie uur durende les rond internetgebruik in door. Iedereen was welkom, maar in de praktijk kwamen vooral senioren les volgen. (Bron het Belang van Limburg/Hamont-Achel)

les op de internetbus

mensen doe een conditietest voor de fitbus in Mol

Soms zien de bussen er zelfs niet meer uit als een bus, maar zijn het omgebouwde vrachtwagens die de naam ‘bus’ meekrijgen. Hieronder vind je daar enkele afbeeldingen van.










Enkele interessante weetjes:


Het idee van een rijdende bibliotheek werd voor het eerst uitgevoerd in Washington County in Maryland, de Verenigde Staten van Amerika. Daar werden in 1905 met behulp van paard en wagen voor het eerst boeken uitgeleend. In 1912 werd het paard vervangen door een motor. (bron http://bibliotecasobreruedas.wordpress.com/tag/bibliobus) Na de Eerste Wereldoorlog verbreidde dit verschijnsel zich verder over de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Inmiddels zijn bibliotheekbussen ook in de rest van Europa gemeengoed geworden. (bron nl.wikipedia.org) 


De eerste Drentse bibliobus ging in 1959 onder de naam ‘Jeugdboekenauto’ de weg op (zie foto). In de week van 28 september tot en met 2 oktober 2009 werd gevierd dat er in Drenthe al vijftig jaar bibliobussen rondrijden. (bron: http://www.boekendingen.nl/wp-nieuws/?p=3692)





Dit is een afbeelding van een Mexicaans ontwerp van een bibliobus.


















Een bibliobus uit 1966 in Ville de Bois, Frankrijk.


Een oude bibliobus in Madrid, jaartal onbekend.
        (bron http://vieki.blogspot.com/2011/05/el-    bibliobus.html)









Geen opmerkingen:

Een reactie posten