Zoeken in deze blog

maandag 17 oktober 2011

Ik Genk. Ik Denk.

Wow! Op het moment dat jij kennis maakt met mijn blog, heb ik er al heel wat denkwerk opzitten. Denken over mijn uitstap in Genk van zaterdag 15 oktober 2011, denken over het ontwerp dat ik moet maken tegen het einde van dit academiejaar, denken over deze blog en hoe ik een veelheid aan informatie op een zo goed mogelijke manier kan weergeven voor mezelf en voor jou. Hieronder vertel ik alvast even waarom de startpagina van mijn blog er uitziet zoals hij er nu uit ziet.

De titel GenkWaardig-GenkVaardig! heb ik bedacht voor de volgende redenen. Ik wil in mijn blog een verhaal maken dat Genk en de inwoners van Genk waardig is, met respect voor de verschillende culturen en identiteiten van het verleden en het heden. Op die manier hoop ik iets G(ed)enkWaardig te creëren. De term GenkVaardig bedacht ik voor verscheidene redenen. De eerste reden is dat ik meen dat het ontwerpen van een volkshogeschool bepaalde vaardigheden vergt die ik zal moeten opdoen en/of uitbouwen tijdens dit academiejaar. Het eerste deel van de term verwijst naar de locatie waar alles zich zal afspelen. Voor de tweede reden denk ik even vanuit het perspectief van de zorgverleners in Genk. Door te lezen in het boek "De kracht van onderuit" van Jef Lingier, heb ik gemerkt dat opbouwwerkers echt moeten beschikken over specifieke vaardigheden als ze iets willen betekenen voor de mensen in de buurt: sociaal en communicatief vaardig zijn, beschikken over een open houding, doorzettingsvermogen en durf tonen,... Het woord "vaardig" is hier echt wel op zijn plaats. De derde reden vind ik vanuit het perspectief van de bewoners van Genk. Ook zij moeten, soms willens nillens, bepaalde vaardigheden opdoen en/of uitbouwen als ze bepaalde zaken of onrechtvaardigheden willen aanpakken. Dat geld mijns inziens zowel voor autochtonen als voor allochtonen. Als ik bijvoorbeeld alleen al maar aan integratie denk, komt er een resem vaardigheden op de proppen die de mensen zich eigen moeten maken (een erg voor de hand liggende is bijvoorbeeld de taal leren).

Ik heb een warme, oranjegele kleur gekozen voor de titel, omdat ik hoop een warme indruk te kunnen nalaten met mijn blog. Het lettertype van de titel heet "impact". Ik koost dit omdat ik hoop dat deze blog me zal helpen een ontwerp te realiseren dat werkelijk een bepaalde positieve impact zou kunnen nalaten.
Het thema van de achtergrond heet 'reizen'. Ik vind dat erg toepasselijk, want Genk betekent voor mij een beetje reizen. Ik denk aan "letterlijk" reizen, omdat mijn eerste studiebezoek aan Genk, zaterdag 15 oktober, tevens een eerste echt bezoek was aan deze Belgische stad. Ik was er nog nooit geweest. Ik denk ook aan "figuurlijk" reizen, omdat je als bezoeker en inwoner van Genk een beetje moet kunnen reizen tussen de verschillende culturen en tradities die er heersen. Zo kom je jezelf en de ander tegen in een wederzijdse ontmoeting. Boeiend.
Zo ook is de taal van de afbeelding die als blogachtergrond dient, voor mij erg sprekend. Ik leg je uit wat de afgebeelde objecten voor mij betekenen.
De muren die ik zie, zijn oud en de verf bladdert af. Het zijn muren die geleefd hebben, ze staan er al een tijdje. Welk verhaal de muren kunnen vertellen, laat ik nu aan de verbeelding over. Het gaat me om het verband met het verhaal dat Genk me vertelt. Genk heeft heel wat te vertellen. Ik wil ontdekken wat de 'muren' van Genk me prijs zullen geven tijdens mijn zoektocht naar het verhaal.
Zo kom ik dan bij de foto's die aan de muur hangen. Zij spreken ook een zekere taal. Je kan de personen op de foto's bekijken. Het zijn stuk voor stuk stille momenten in een bepaald verhaal. Je lijkt te weten wat je ziet, maar eens je het verhaal achter de foto kent, bekijk je deze toch vaak op een andere manier. Net wat ik beleef met het Genkverhaal: een geschiedenis die ik nog niet ken, maar waarvan ik hoop haar beter te leren kennen. Ik kan zeggen dat de mensen die tot nu toe hun verhaal over Genk gedaan hebben (zoals Erwin De bruyn, Jef Lingier en anderen die in en rond het Genkse wonen) me de stad al op een wat andere manier doen beleven. Net zoals met de foto's op de achtergrond: ik leer kijken op een andere manier door persoonlijke verhalen van Genkenaars te ontdekken.
Ik beschouw de fotolijsten als het inzoomen op die geschiedenissen: al dan niet rijkelijk versierd, met veel detail of gewoon strak, grote kaders, kleine, ronde lijsten en hoekige, lijsten die dicht bij elkaar hangen, of wat verder uiteen,... Samen vormen ze een groot verhaal bestaande uit allemaal kleinere verhalen met elk hun eigenheid, bijeen passend of niet...
De oude telefoon past voor mij perfect in dit plaatje. Het oude verwijst naar de specifieke geschiedenis van Genk. De telefoon zelf, staat voor mij voor het al dan niet bereikbaar zijn. Maar al te vaak hebben sommige bewoners en buurtwerkers van Genk aan de lijve ondervonden wat het is om niemand te kunnen bereiken met hun boodschap. (Een gsm zou hier bijvoorbeeld niet goed passen, omdat dat object zowat het alom bereikbare moet vertegenwoordigen.) Wat ik wel mooi vind aan deze oude telefoon is dat hij wel de kans biedt om een ander te bereiken. Een symbolisch iets, maar volgens mij toch erg belangrijk in deze context.
Het lampje dat je ziet, werpt een bepaald licht op deze verhalenmuur. In deze blog zul je alvast mijn belichtingshoek kunnen ontdekken, mijn interpretatie van bepaalde feiten en verhalen over en van Genk. Ik hoop ook dat het licht van anderen me helpen zal mijn eigen belichtingshoek bij te stellen waar nodig.
De televisie is als het ware een metafoor voor de keuze die ik (en misschien jij ook) maak om te willen kijken naar die andere wereld die ik kan tegenkomen in Genk. Zo kan ik trouwens kiezen (alsook elke andere persoon die een blik werpt op 'de andere kant') om het beeld even uit te zetten als dat nodig zou zijn. En ook weer aan.
Ik zie de zetel als een uitnodiging om erbij te komen zitten. Ik neem alvast de tijd om na te denken, te beschouwen en te overschouwen, te praten met anderen, te rusten en... te genieten. Ik ben zeker dat ook Genk mooie momenten kan bieden. Ik nodig jou al uit om je even in jouw zetel te zetten zodat ik je kan meevoeren in mijn Genkbeleving.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten